Uitleg en informatie over uw energierekening

Eindafrekening of jaarrekening


Uitleg enegierekening
Uitleg enegierekening
Ieder jaar ontvangt u een totaal overzicht van uw energierekening voor uw verbruik van elektriciteit en/of gas. Op deze energierekening of jaarrekening staat o.a. het verschil tussen uw werkelijke energieverbruik en de termijnbedragen die u het afgelopen jaar al reeds heeft betaald. Heeft u minder energie verbruikt dan verwacht, dan krijgt u het teveel betaalde geld terug. Heeft u meer energie verbruikt dan verwacht, dan moet u het verschil bijbetalen. Ook staat op uw energierekening het nieuwe termijnbedrag voor het komende jaar. Als het verschil dat u moet betalen erg hoog is kunt u proberen een betalingsregeling te regelen met de energieleverancier.

Indeling energierekening

Hier een overzicht van hoe een energierekening er uitziet. 


Een energieleverancier mag in Nederland zelf bepalen hoe zijn energierekening er uitziet. Hoewel er een vrijwillige richtlijn is met veel regels, komen er verschillen voor tussen de leveranciers. Maar meestal gebruiken zij de volgende indeling:

a) Leveringskosten
b) Netbeheers- of transportkosten
c) Belastingen of overheidsheffingen
d) Overige kosten en overzichten


Aan de hand van een voorbeeld kun je bekijken hoe de jaarafrekening eruit kan zien.

Bij sommige leveranciers bestaat de energierekening uit een kort overzicht van alle kosten en vervolgens een specificatie. Je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met de energieleverancier om een uitleg over de gemaakte kosten.


Leveringskosten

De leveringskosten betaal je altijd aan de energieleverancier. Hij bepaalt ook de hoogte ervan. Bij gemiddeld gebruik bestaat de energierekening voor zo'n 40% uit leveringskosten.

Wat kun je veranderen aan je kostenposten?


Je kunt je energierekening verlagen door minder gas en stroom te gebruiken. Lees meer over energie besparen en je huis isoleren. Je kunt ook overstappen naar een andere energieleverancier. Doe mee met ons Energiecollectief of bekijk de tarieven in onze Energievergelijker en stap meteen over.


De leveringskosten bestaan uit:


1. Verbruikskosten of variabele leveringskosten

Dit zijn de kosten voor het gas en de stroom die je hebt gebruikt. De leverancier bepaalt de hoogte van het tarief. Het tarief wordt vermenigvuldigd met je energieverbruik.

Voor stroom kun je een dubbele of enkele meter hebben. Gebruik je een enkele meter dan betaal je altijd hetzelfde tarief, ongeacht het moment waarop je stroom gebruikt. Gebruik je een dubbele meter dan betaal je in de ‘daluren’ (meestal vanaf 23:00 uur en in het weekend) een lager stroomtarief dan in de ‘piekuren’. In de voorbeeldnota is sprake van een dubbele meter: er wordt stroom tegen ‘normaaltarief’ en tegen ‘laagtarief’ geleverd.


2. Vastrecht levering of vaste leveringskosten

Dit is een vast tarief dat de energieleverancier bepaalt. Je betaalt dit altijd, ongeacht je gebruik.

Sommige leveranciers hanteren een relatief laag leveringstarief en een hoog bedrag voor het vastrecht. Of andersom. Bereken dus altijd wat je in totaal met jouw verbruik kwijt zult zijn voordat je je laat lokken door een laag leveringstarief of een laag vastrecht.


3. Regiotoeslag of -opslag

Voor gaslevering hanteert de Gasunie een regiotoeslag. Hoe verder je van de gasbron in Slochteren woont, des te hoger de toeslag.


4. Gaskwaliteitcorrectiefactor of calorische waarde


De hoeveelheid energie die een m³ gas levert, varieert. De Gasunie stelt deze waarde elke maand opnieuw vast. Als deze waarde anders is dan de waarde die de netwerkbeheerder hanteert, wordt het verschil via de correctiefactor verrekend. Deze factor ligt meestal tussen 1,0 en 1,3.


Mag mijn energieleverancier mijn energie afsluiten als ik niet betaal?


Hoe voorkomt u afsluiten van energie?


Er zijn veel manieren denkbaar dat uw energie afgesloten kan worden. Wat u dan moet doen is afhankelijk van de situatie waarin u zich bevindt. Het beste is natuurlijk altijd om deze situaties van te voren al te voorkomen.


Mag een leverancier uw energie afsluiten?


Alleen in de volgende gevallen mag uw energieleverancier uw energie afsluiten:


Als de energierekeningen niet worden betaald.

Bij fraude of misbruik, bijvoorbeeld wanneer de meterstanden worden veranderd.

Bij een gevaarlijke situatie zoals een gaslek.

Als er geen enkele energieleverancier bekend is bij de netbeheerder.



Gelukkig is het mogelijk dat een energieleverancier u helpt met deze problemen en een duidelijke uitleg verschaft over uw situatie en op welke manier het probleem kan worden opgelost. 


Energieleverancier en netbeheerder - één energierekening


U ontvangt één energierekening van uw energieleverancier. Op deze rekening staan tevens ook de kosten voor de netbeheerder vermeld.

Vroeger kreeg u altijd twee aparte rekeningen die u dan aan uw netbeheerder en aan uw energieleverancier moest betalen, tot in 2013 het leveranciersmodel werd ingevoerd. Dit houdt in dat u één gezamelijke rekening ontvangt, die u aan uw energieleverancier betaalt. Uw leverancier verrekent de netwerkkosten vervolgens met uw netbeheerder.



De energierekening vooruitbetalen


Er zijn meerdere mogelijkheden om een energierekening te betalen, hier een manier om de energierekening vooruit te betalen.

Je ontvangt jaarlijks een energierekening, ook wel jaarafrekening genoemd. Je betaalt het bedrag aan energiekosten niet in 1 keer. Je betaalt elke maand een deel van je energierekening via ‘voorschotten’. Het energiebedrijf schat hierbij in hoeveel energie je ongeveer per maand verbruikt, gezien de voorgaande jaren. Zo wordt de voorschotrekening bepaald.

Als je uiteindelijk te veel betaald hebt, krijg je dit bedrag teruggestort. Op de jaarlijkse energierekening zie je of je moet bij betalen of geld terugkrijgt.